Yritys

Nexans on allekirjoittanut sopimuksen Reka Cablesin ostamisesta Reka Industrialilta

10.11.2022

Nexans SA (Euronext Paris: NEX) ilmoitti tänään tehneensä osakkeiden ostosopimuksen Reka Industrial Plc -yhtiön kanssa (NASDAQ OMX Helsinki: REKA) ostaakseen Reka Cablesin ("Kauppa"). Yrityskauppa vahvistaa Nexansin asemaa Pohjoismaissa erityisesti sähkönjakelussa ja -käytössä.

Vuonna 1961 perustettu Reka Cables valmistaa pien- ja keskijännitekaapeleita käyttö- ja jakelusovelluksiin. Yrityksen liikevaihdon odotetaan ylittävän 160 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja sen palveluksessa on 270 henkilöä. Yhtiö on yksi Suomen markkinoiden johtavista yrityksistä, joka toimii neljässä maassa, ja sillä on ensiluokkainen maine Pohjoismaissa. Siitä tuli marraskuussa 2021 yksi ensimmäisistä kaapelivalmistajista, josta tuli hiilineutraali Scope 1 ja Scope 2 -alueilla.

Nexans ostaa Reka Cablesin 53 miljoonan osakehinnalla, johon sisältyy 6,5 miljoonan euron nettovelka syyskuun 2022 lopussa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla.

“ Reka Kaapeli on erittäin sitoutunut energiamurrokseen ja hiilineutraaliin toimintaan, ja sopii siten Nexans-konsernin strategiseen tavoitteeseen olla puhdas sähköistyksen toimija, jonka tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kauppa lisää Nexansin kykyä palvella pohjoismaisia asiakkaita laadukkailla ja turvallisilla kaapeliratkaisuilla. Olen vakuuttunut siitä, että tämä projekti hyödyttää niin Reka Kaapelin kuin Nexansin tiimejä synergioilla ja kehitysmahdollisuuksilla. ”

Christopher Guérin

Nexans CEO

“ Reka Kaapelin tiimi on jatkuvasti toimittanut korkealaatuisia kaapeleita. Nexans on globaali toimija sähköistämisen alalla ja aktiivinen energiamurroksen edistäjä, joten se sopii erinomaisesti Reka Kaapelille. ”